Har du noen gang opplevd at du trodde du hadde forstått hva din samtalepartner sa! Så viser det seg at du har misforstått? Av og til kan kommunikasjon være vanskelig. Dette kan komme av at vi er forskjellig på hvordan vi oppfatter ting. Noen liker best å lytte, andre må ha visuelle eksempler, mens andre må prøve det ut selv.

Per hadde problemer med matematikk da han gikk på barneskolen. Han hadde ikke forstått grunnleggende begreper i matematikk. Faren satt i mange timer og prøvde å forklare til gutten sin, men fortsatt var det uforståelig for Per.

Jeg fant frem små ting for å visualisere matematikken for ham. Var det pluss eller minus det handlet om var det enkelt å lage matematikkstykkene om til noe visuelt. Plutselig løsnet det for Per. Det som skjedde med ham når han så tall, var at han fikk en sperre, han fikk litt «panikk» fordi han ikke forstod. Når det ble vist visuelt for ham, så forstod han mye bedre.

Noen mennesker får en sperre når de skal kommunisere. De vet ikke hva de skal si. De forstår ikke alltid hva som blir sagt heller. Det kan være en liten kommentar fra noen som har gjort til at det blir slik. Eller det kan være ens egen usikkerhet som gjør at en stopper seg selv.

Det å kunne veksle med både visuelt og å lytte i en dialog, kan i noen sammenhenger gjøre det lettere å forstå. Det visuelle kan å være at en forklarer i bilder. Det trenger ikke nødvendigvis være noe fysisk som en flytter på for å forklare. Er du en som liker det visuelle?

Hva skjer om du ikke skjønner alts om blir sagt? Noen «later» som de skjønner og nikker eller blir stille og bare lytter. Noen lurer på hva som blir sagt og følger bare halvveis med på det som blir sagt.

De færreste tør å stille spørsmål for å få bekreftet at de har forstått hva som bli sagt. Hvorfor det? Det er naturlig å finne ut av ting en ikke forstår.

Skal du kjøre til en plass du ikke har vært før. Hva gjør du da?

  1. Finner ut på nettet hvor du skal dra og hvordan du skal finne veien.
  2. Spør noen du kjenner som vet hvordan du finner frem.
  3. Spør noen på veien om de vet hvordan du kommer deg der.

Det er tillatt å spørre når en snakker med andre mennesker for å få forståelse for det en snakker om. Det er mange misforståelser som kunne vært unngått om de fleste hadde vært flinkere til å sjekke om de har fått rett informasjon, ved for eksempel å spørre en ekstra gang.

Er du lite flink til å stille spørsmål? Tør å prøve det ut. Det betyr at du ønsker å ha bedre kommunikasjon. Lykke til.

Turid Anne Ruste

Turid Anne Ruste

Vendepunktet Veiledning

Turid Anne Ruste startet Vendepunktet veiledning for å hjelpe folk å ta gode valg og ha å tro på egne valg. Veiledningen kan skje på tur i Nord-Østerdalen og Nord-Gudbrandsdalen, Oslo, Bergen eller på telefon/skype. Bestill time ved å gå til Veiledning eller meld deg på nyhetsbrevet og få en gratis 15 minutters veiledning!
Del gjerne!
Facebook
Facebook
Google+
http://vendepunktetveiledning.no/tor-a-sporsmal-gode-samtaler/
Twitter
Pinterest
INSTAGRAM

Få 10 råd om bedre selvtillit gratis!

Legg inn navn og e-post.

Tusen takk, sjekk innboksen din for å bekrefte!