I KK, nr 33, stod det en artikkel om en dame som møtte veggen og gikk seg frisk. «Hun var totalt utbrent og ble folkesky. En tur i skogen skulle bli VENDEPUNKTET» sitat KK nr 33 2015

Det viser seg at turgåing helbreder. Når forskning viser at fysisk aktivitet og naturopplevelser har legende effekt er det viktig å komme seg ut. For mange blir de 4 veggene den største fienden. Mange blir trøtt og sliten og blir sittende inne når de kommer hjem fra jobb.

Tidligere på dagen har du gjerne tenkt at i dag skal jeg ta meg en tur ut med familien og gå en tur siden det er fint vær. Eller kanskje du har tenkt; i dag skal jeg høre om naboen blir med på en rusletur i skogen eller fjellet. Eller kanskje du rett og slett skulle ønske noen ville invitere deg på en gåtur. Ofte skjer ingenting fordi en blir «fanget» av alt en skulle, burde og vil gjøre når en kommer inn døren. Og plutselig har ettermiddagen og kvelden gått. For noen blir det en skuffelse å ikke gjennomføre turen.

Helene var en dame som hadde vært syk over lengre tid i tillegg var hun småbarns mor. Hun klarte ikke å fokusere på dagen i dag og se de små gleder i livet. Hun var redd for mange ting, som bl.a å dø fra sin familie, ikke klare å jobbe igjen, var usikker på om hun hadde valgt rett mann osv. Hun hadde mange utfordringer i livet sitt som for henne var vanskelig.

Helene var glad i å være ute og gå tur. Derfor var hun glad for at vi skulle gå en tur når vi hadde veiledning. Jeg merket stor forskjell fra vi startet turen og til vi var ferdig. Hun satte veldig pris på disse veiledningsturene. Hun merket roen og det at hun fikk små enkle oppgaver som kunne hjelpe henne videre. Bl. a skulle hun fortsette å gå tur for sin egen del, men og for å klare å holde roen og kjenne den gode følelsen hun fikk når hun var i aktivitet og kunne se noen annet en de 4 veggene som hun hadde hjemme.

Helene hadde prøvd flere for å få hjelp til å komme seg videre, alltid på et kontor. Derfor satte hun veldig pris på at vi var ute. «Det er virkelig meningsfullt for meg å gå disse turene og samtidig få hjelp. Det blir en dobbel opplevelse og erfaring. Dette er en unik måte å komme seg videre på.» Sitat Helene.

Mange, spesielt kvinner er mestere i å gjøre flere ting på en gang. Noen ganger føles det ikke rett for å noen å gjøre flere ting, som f.eks for Helene. Hun merket at hun måtte fokusere på en ting om gangen, hvis ikke var all energien hennes oppbrukt før hun hadde begynt. Når hun gikk tur for seg selv hadde hun med seg noe å notere i. Da løste flere ting seg av seg selv.

Mange mennesker bruker tid på å gå tur, gå i fjellet og det er meditasjon for mange. I tillegg bruker mange tur som terapi. Det er mange måter å finne ro og få krefter på, bl.a å gå tur, løpe, sykle eller andre aktiviteter. Noen skriver, synger, spiller instrument osv. Det er viktig å finne din form som gir deg avslapning og hvor du henter krefter.

«Det var ingenting å ha dårlig samvittighet for i skogen» sitat KK nr 33 2015.

Ikke la de 4 veggene bli din fiende. Da stopper du deg selv. Kommer du deg ut får du frisk luft og åpner sansene dine, pluss mosjon og bevegelse som alle har godt av. I tillegg er det masse flott å se på ute. Noen ganger kan turgåing være sosialt, en treffer hyggelige mennesker på sin vandring. Andre ganger har du behov for å være alene med dine tanker og da er det godt å kunne gå en plass hvor du kanskje ikke treffer noen.

«Du kan sitte på en stein så lenge du vil, uten at noen kommer og forteller at du må gå fordi det er stengetid.» – sitat KK nr 33 2015.

Det finnes teknikker og valg for å klare å endre på vaner og det at en stopper seg selv. Å gå – gjør godt for helsen. I tillegg er det mange problemer og utfordringer som kan få en løsning når du går. Ønsker du å få noen tips er det bare å ta kontakt.

Del gjerne!
Facebook
Facebook
Google+
http://vendepunktetveiledning.no/gar-du-tur-merker-du-hvor-godt-det-er-a-vaere-ute-i-naturen/
Twitter
Pinterest
INSTAGRAM

Få 10 råd om bedre selvtillit gratis!

Legg inn navn og e-post.

Tusen takk, sjekk innboksen din for å bekrefte!