Vi har fått to ører og en munn. Jeg bruker dette som eksempel for du skal være dobbel så flink til å lytte som til å snakke. God kommunikasjon handler om å lytte og å snakke. Noen ganger handler kommunikasjon også om det som ikke blir sagt.Hvordan skal en vite hva en annen mener hvis ikke det blir sagt? Er du tankeleser kan du kanskje vite hva det er. Men de fleste kan ikke vite hva som er meningen om ikke ting blir sagt. Eller at du som lytter ikke tør å stille spørsmål til det du lurer på.

I god kommunikasjon er det viktig å være sikker på at du har mottatt budskapet. Er du usikker, spør om du har oppfattet det som ble sagt. Det er bedre å stille et ekstra spørsmål enn å gå rundt å tenke eller lure på hva som er rett.

Kommunikasjon handler om respekt. Har du ikke respekt for den du snakker med eller noen ikke har respekt for deg, blir kommunikasjonen ofte dårligere. Har du lagt merke til at det er vanskeligere å snakke med en person du ikke liker? Da er det ofte vanskeligere å snakke sammen. Her er det viktig å skille mellom følelser og sak.

Jeg har sett en del parforhold, vennskap eller familieforhold blir ødelagt pga av at de involverte partene lar følelsene styre og ikke klarer å tenke klart og logisk. Begynner en først å «slenge dritt» til hverandre har dere tapt, uansett hva det er.
Kommunikasjon handler om flere ting:

 – Liker du personen du snakker med?

  • Har dere samme forståelse for emnet dere snakker om?
  • Selve kommunikasjonen må være god!
  • Klarer dere å kommunisere med hverandre?
  • Det som person A sier må nå frem og bli mottatt av person B!
  • Lytte til hverandre!
  • Tørre å stille spørsmål om du lurer på noe!

Eksempel: Nina er sekretær i et middels stort firma og jobber bare med menn. Hun var avhengig av å få inn alle rapporter om hva hver enkeltansatt hadde gjort hos kunden. For å forenkle dette for alle parter, hadde hun et system som skulle benyttes. Nina opplevde å ikke bli hørt av mennene. Itillegg var det flere som ikke sendte dette inn til avtalt tid. Hva tror du var problemet for henne?

Vi er alle forskjellig og det ser man i mange sammenhenger. Noen tar ting fort, andre er redd for nye ting, noen har endringsvegring og noen har rett og slett ikke forstått hva dette er. I Nina`s tilfelle valgte hun å ha et kort møte hvor hun forklarte med få ord, kort og presist hva alle skulle gjøre og hvordan de skulle gjøre det. Hennes utfordring var at hun snakket masse, hun brukte for mange ord og da «lukket» flere av mennene ørene sine, de lyttet ikke og fikk ikke med hva hun ville si til dem. Hun lærte: snakk kort og presist så kommer budskapet lettere frem.

Ha en god samtale.

Turid Anne Ruste

Turid Anne Ruste

Vendepunktet Veiledning

Turid Anne Ruste startet Vendepunktet veiledning for å hjelpe folk å ta gode valg og ha å tro på egne valg. Veiledningen kan skje på tur i Nord-Østerdalen og Nord-Gudbrandsdalen, Oslo, Bergen eller på telefon/skype. Bestill time ved å gå til Veiledning eller meld deg på nyhetsbrevet og få en gratis 15 minutters veiledning!
Del gjerne!
Facebook
Facebook
Google+
http://vendepunktetveiledning.no/bedre-pa-a-kommunisere/
Twitter
Pinterest
INSTAGRAM

Få 10 råd om bedre selvtillit gratis!

Legg inn navn og e-post.

Tusen takk, sjekk innboksen din for å bekrefte!